Czas multikina – Akustyka bez zastrzeżeń

Wbrew prognozom sprzed kilku laty kino przeżywa swój renesans. Pełne sale kinowe świadczą o tym, że ani bogata oferta telewizyjna ani filmoteki video nie zdystansowały wynalazku braci Lumiere. W Polsce obserwujemy obecnie dynamiczny rozwój sieci multikin ? nowej formy przekazywania widowni nowości filmowych. Multikino to nowa propozycja spędzania wolnego czasu. W jednym budynku można obejrzeć ciekawy film, a potem zrobić zakupy lub pójść ze znajomymi na kręgle czy do kawiarni. Multikino to także wygoda widza i doskonałe warunki percepcyjne.
br>

Akustyka - Czas multikina - Akustyka bez zastrzeżeń

1. Jedna z trzynastu sal kinowych. Ściany dodatkowo zostały wyłożone specjalnymi matami wygłuszającymi.

Na Pradze
Inwestor zadbał, aby multikino powstało w miejscu znanym i uczęszczanym przez warszawiaków. Na wielotysięcznej Pradze, przy ulicy Ostrobramskiej, w sąsiedztwie Centrum Handlowego ?Promenada? i banku, w grudniu 1999 roku zostało oddane do użytku Centrum Kinowo-Rozrywkowe ?Multiplex?.
W czterokondygnacyjnym budynku na dwóch poziomach znajduje się 13 sal kinowych o powierzchni od 114 do 400 m kw., następnie poziom handlowy i gastronomiczny, kręgielnia, a także, co jest bardzo ważne, wiele miejsc garażowych.

Akustyka - Czas multikina - Akustyka bez zastrzeżeń

1. Element antywibracyjny, tłumiący drgania ? integralna część systemu SLA

Wygoda i bezpieczeństwo widza
Sale kinowe zostały zaprojektowane tak, aby wszystko służyło wygodzie widza. Miękkie, szerokie fotele, z dużą odległością między rzędami dają większe niż w tradycyjnym kinie poczucie komfortu i swobody. W salach zamontowano system klimatyzacyjny, dzięki któremu automatycznie dokonywany jest pomiar dwutlenku węgla i odpowiednio uzupełniane jest świeże powietrze. Przewidziano wjazdy i miejsca dostosowane dla ludzi poruszających się na wózkach, a także udogodnienia dla ludzi niedosłyszących. Specjalna wbudowana w podłogę instalacja i słuchawki bezprzewodowe umożliwiają im właściwy odbiór dźwięków.
W nowoczesnej projektorni zamontowano sprzęt, za pomocą którego jedna osoba ma możliwość projekcji filmu w siedmiu kinach na dole i sześciu u góry jednocześnie. Każda sala kinowa, a także foyer stanowią oddzielne strefy pożarowe. Drogi ewakuacyjne wiodą do dwóch klatek schodowych. Budynek zgodnie z obowiązującymi przepisami wyposażony jest w sygnalizację przeciwpożarową.

Akustyka - Czas multikina - Akustyka bez zastrzeżeń
Akustyka - Czas multikina - Akustyka bez zastrzeżeń

 

Akustyka - Czas multikina - Akustyka bez zastrzeżeń
Akustyka - Czas multikina - Akustyka bez zastrzeżeń

2. Przestronne korytarze, gra świateł i kolorów. Sucha zabudowa z płyt gipsowo-kartonowych to oszczędność czasu i doskonały efekt końcowy.


Akustyka na najwyższym poziomie

Multikino na warszawskiej Pradze to pierwsze w Europie dwupoziomowe kino zbudowane z konstrukcji stalowej, gdzie wszystkie ściany, w tym również ściany pomiędzy salami kinowymi, wykonano metodą suchego montażu. Jest to szybka i najbardziej ekonomiczna metoda (13 sal kinowych i foyer budowano w 5 miesięcy). Należało jednak spełnić istotny warunek ? przy zastosowaniu suchej metody stworzyć obiekt wartościowy akustycznie.
Inwestor skorzystał z propozycji firmy Lafarge Gips, mającej duże doświadczenie w zakresie systemów dźwiękoszczelnych ścian gipsowo-kartonowych. Firma zaproponowała specjalne rozwiązanie ścian działowych między kinami. Konstrukcja ta została zbadana i zatwierdzona przez Laboratorium Akustyczne ITB.
Odpowiednio skonstruowane ściany systemu SLA, tłumią i pochłaniają dźwięki rozchodzące się w poziomie (niesione przez powietrze) i w pionie (niesione przez elementy konstrukcyjne) zapewniając salom kinowym dobre warunki akustyczne.
Dźwiękoszczelność nie wiąże się tylko ze ścianami. Należało zwrócić również szczególną uwagę na stropy. Zastosowano więc tzw. pływającą podłogę. Na blasze trapezowej położono 5 cm wylewki, następnie 2 cm twardej wełny mineralnej i na to wylano 2 cm żelbetu, który ?pływa? na wełnie nie przenosząc drgań. Dodatkowo zrezygnowano z kontynuacji stropu. Podłoga sal kinowych mieszczących się na tym samym poziomie została rozdzielona 46 cm przerwą, aby uniknąć przenoszenia dźwięków. Powstał jednak problem posadowienia ścian gipsowo-kartonowych. Wykonawca zaproponował ciekawe rozwiązanie ? specjalne konstrukcje z profili walcowanych tworzące rodzaj półki, na której ustawiono ścianki.

Przekrój poziomy ściany SLA 560″ Akustyka - Czas multikina - Akustyka bez zastrzeżeń
Akustyka - Czas multikina - Akustyka bez zastrzeżeń

2. Przekrój pionowy ściany kinowej

 

Akustyka - Czas multikina - Akustyka bez zastrzeżeń

3.

Ściana kinowa ? konstrukcja i montaż
Ściany pomiędzy kinami to lekkie konstrukcje z płyt gipsowo-kartonowych. Zastosowano płytę g-k ognioodporną GKF, cięższą od zwykłej płyty, która dzięki swojej zwiększonej masie lepiej spełnia zadanie pochłaniania dźwięków.
Ściana ta o całkowitej grubości 560 mm oparta jest na konstrukcji, którą stanowi szkielet złożony z dwóch rzędów podwójnych profili stalowych złączonych ze sobą środnikami. Rzędy profili powiązane zostały specjalnym elementem tłumiącym drgania, który jest integralną częścią systemu SLA (patrz rys. 3). Ze względu na wysokość ścian (12 metrów) użyto 10-cio metrowych profili CW, które w miejscach połączeń były dodatkowo wzmacniane. Po obu stronach szkieletu zastosowano potrójną okładzinę złożoną z dwóch płyt g-k GKF o grubości 12,5 mm i jednej płyty g-k GKF 18 mm. Rozwiązanie ogniowe dopuszcza stosowanie płyt zwykłych w wewnętrznych warstwach konstrukcji, lecz ze względu na parametry dźwiękowe wszystkie warstwy ściany g-k musiały być wykonane z płyt GKF.
Wnętrze ściany wypełnione jest odpowiedniej grubości wełną mineralną o gęstości 35 kg/m3 ułożonej w układzie warstw: 250 mm wełna, 124 mm pustka powietrzna i 2 × 100 mm wełna, co dodatkowo polepsza własności akustyczne ściany.
Konstrukcja ta osiągnęła najwyższą odporność ogniową F120, co oznacza, że szczelność i izolacyjność ogniowa ścianki jest nie mniejsza niż 120 minut. Ponadto badania akustyczne wykazały, że izolacyjność akustyczna tej ściany wynosi aż 71 dB.
W procesie montażu zwracano uwagę na detale. Na profile UW nakładano od spodu warstwę akrylu o grubości 1 cm, a następnie przyklejano je do podłoża i przykręcano wkrętami samogwintującymi posiadającymi gumowe podkładki. Były to kolejne działania, które miały za zadanie wyeliminowanie krytycznych miejsc, w których mogłoby nastąpić przenoszenie drgań.
Wykonawca zaproponował również specjalne rozmieszczenie wełny mineralnej. Zasada była następująca: po obu stronach profili zastosowano wełnę mineralną tzw. 10-tkę, natomiast pośrodku jest 16-tka, nakładana na szpilki i klejona do słupków ścianki. Podczas gdy 10-tka spoczywa między profilami, pas 16-tki przechodzi ciągiem w przerwie między stropami od górnego kina po dolne. Dochodzi aż do 26 m długości.
Ściany w salach kinowych zostały dodatkowo zabezpieczone matami wygłuszającymi dźwięk. Technologia systemu dźwiękoszczelnych ścian gipsowo-kartonowych SLA Lafarge Gips jest już od dwóch lat w Europie rozwiązaniem standardowym. W Polsce zastosowano ją po raz pierwszy niemalże jednocześnie w multikinach we Wrocławiu i na Pradze. Pomiary akustyczne, wykonywane w salach kinowych potwierdziły pomiary laboratoryjne zadowalając inwestora i wykonawców.

Wiesława Hlebowicz
Foto: Lafarge Nida Gips
Rysunki BELCONSTRUCT Warszawa

WARSTWY ? DACHY i ŚCIANY numer 4?2000

Udostępnij ten wpis

Post Comment